یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

مجید مهرابی: چهارمین اجلاس رسمی چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روزهای پنجم و ششم شهریور در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

بنا بر برنامه اعلام شده، این اجلاس با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان آغاز به کار کرده و خبرگان ملت طی نشستی 2 روزه درباره آخرین تحولات مهم داخلی و خارجی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

 این دوره اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری نیز همچون ادوار گذشته، میهمان ویژه خواهد داشت که در این اجلاس به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. نطق پیش از دستور جمعی از اعضای خبرگان رهبری هر کدام به‌مدت 10 دقیقه از دیگر برنامه‌های این اجلاس است.

آنچنان‌که دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گزارش داده است، در اجلاسیه‌های رسمی مجلس خبرگان رهبری علاوه بر پیگیری مصوبات گذشته، دستور جلساتی براساس وظایف ذاتی مجلس تعیین و بررسی می‌شود و گروهی نیز مسئولیت تدوین و تصویب بیانیه پایانی اجلاسیه را عهده‌دار خواهند شد که این بیانیه در برگیرنده رویدادها و مسائل روز داخلی و بین‌المللی است. این اجلاس تفاوتی با سه اجلاس قبلی دوره چهارم مجلس خبرگان خواهد داشت.

در این اجلاس مراسم تحلیف محمدرضا مهدوی کنی، سید مجتبی طاهری، علی اسلامی و هاشم هاشم‌زاده هریسی نمایندگان تهران، ایلام، قزوین و آذربایجان شرقی که در انتخابات میاندوره‌ای به عضویت این مجلس درآمده‌اند، برگزار می‌شود. رئیس مجلس خبرگان رهبری  در خطبه‌های نماز جمعه  گفت  بحث یارانه‌ها و مسئله هسته‌ای در دستور کار چهارمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان  قرار دارد. برگزاری این اجلاس بهانه‌ای به دست داد تا  گفت‌وگویی با سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر سابق حوزه علمیه قم و نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری صورت دهیم. 

  • چهارمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. پیش از ورود به هر بحثی ممکن است درباره ضرورت، اهمیت و نحوه برگزاری اجلاس توضیحاتی را ارائه دهید.

با توجه به جایگاه مجلس خبرگان رهبری در نظام اسلامی و اهمیت آن، ایجاب می‌کند که اعضای این مجلس هر از چند وقتی اجلاسیه‌هایی را ترتیب داده و برای بررسی مسائلی که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، گردهم آیند. در جلسه آینده نیز طبعا مانند اجلاسیه‌های قبلی، بررسی مسائل کشوری و مسائل جهانی مد نظر اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار خواهد گرفت.در این اجلاسیه از شخصیت‌های کشوری دعوت به عمل می‌آید که با حضور در اجلاسیه به ارائه دیدگاه‌ها و رویکردهای خود درباره مسائل داخلی و خارجی بپردازند.

انتخاب از میان مسئولان نظام برای سخنرانی بر عهده کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان است. این گزارش‌ها تعاملی را بین اعضای شورا و شخصیت‌های کشوری به وجود می‌آورد. از سوی دیگر کمیسیون‌هایی در داخل مجلس خبرگان رهبری وجود دارد که این کمیسیون‌ها ضمن بررسی مسائل به ارائه گزارش‌هایی درباره موضوعات مختلف می‌پردازند. طبیعی است که در هر اجلاسیه نطق‌های قبل از دستوری نیز از سوی اعضا ایراد می‌شود.

ناطقان هر جلسه که به‌صورت صبح و بعدازظهر در 2 نوبت برگزار می‌شود 4 یا 5 نفر از اعضا هستند، که ممکن است نطق خود را به مشکلات حوزه انتخابیه خود اختصاص دهند و یا اینکه درباره مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی روز به بحث بپردازند. طبق روال گذشته در اجلاسیه‌های رسمی مجلس خبرگان بیانیه پایانی صادر خواهد شد. این بیانیه مسائل روز داخلی و خارجی را محور قرار داده و درباره آن بحث می‌کند. در مجموع باید گفت هدف از برگزاری اجلاسیه‌های مجلس خبرگان که در سال 2 بار برگزار می‌شود، بررسی تحولات ملی و بین‌المللی است که با توجه به جایگاه و وزن این مجلس، ضرورت آن بسیار احساس می‌شود.

  • اشاره کردید به تصویب برخی مصوبات؛ این مصوبات بیشتر در چه حوزه‌ای تصویب می‌شوند. آیا مصوبات سیاسی هستند یا مجلس در حوزه‌های دیگر هم مصوباتی دارد؟

مختلف است. برخی مصوبات آیین‌نامه‌ای هستند. اصلاح آیین نامه مجلس خبرگان، بخشی از این مصوبات است. طبعا با توجه به دستور کار متنوعی که این مجلس، در اجلاسیه‌های خود دارد مصوبات مختلفی هم می‌تواند از فضای اجلاسیه‌ها بیرون بیاید.

 دستور کاری که در چهارمین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان قرار است بررسی شود چیست؟ کدام یک از مسائل کنونی کشور قرار است در این اجلاسیه مورد بحث قرار گیرد؟
هنوز کاملا مشخص نیست. باید در فضای اجلاسیه قرار گرفت. دستور بحث‌ها به‌صورت ریز هنوز مطرح نشده و در نطق اولیه‌ای که توسط رئیس مجلس مطرح می‌شود به رئوس کلی مسائلی که باید در این اجلاسیه 2 روزه به آن پرداخته شود، اشاره خواهد شد.

  • اشاره کردید به گزارش کمیسیون‌ها. ممکن است توضیحاتی درباره نحوه فعالیت این کمیسیون‌ها و تعداد آنها بدهید؟

کمیسیون‌های مختلفی در مجلس خبرگان فعال هستند، که کمیسیون آیین نامه، کمیسیون سیاسی، کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه از جمله آنها هستند. هر یک از این کمیسیون‌ها براساس وظیفه‌ای که برایشان تعریف شده است گزارش‌های خود را در اجلاسیه‌های رسمی مجلس خبرگان ارائه می‌دهند. این مسائل هم به‌صورتی است که باید رئیس کمیسیون یا مخبر آن کمیسیون در صحن علنی مجلس خبرگان به اطلاع دوستان برسانند.

  • معمولا در مجلس شورای اسلامی، برخی کمیسیون‌ها از وزن بیشتری نسبت به سایر آنها برخوردارند. به‌عنوان نمونه همین امسال دیدیم که کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، برای عضو‌گیری، با ازدحام نمایندگان روبه‌رو شده بود. در مجلس خبرگان کدام یک این کمیسیون‌ها از وزن بیشتری برخوردار است؟

ببینید اگر ما قضایا را براساس ضرورت‌هایشان معرفی کنیم و هرکدام را برحسب وظیفه‌ای که انجام می‌دهند بشناسیم، دیگر این مسائل پیش نخواهد آمد. هر کدام از این کمیسیون‌ها براساس رسالتی که دارند،  اهمیت پیدا می‌کنند و به اعتبار اعضایی که در آن شرکت می‌کنند از وزانت خاصی برخوردار هستند.

  • اجلاسیه چهارم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری باز هم در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. قرار بود ساختمان جداگانه‌ای برای برگزاری اجلاس‌های مجلس خبرگان و گویا در قم تاسیس شود. سرانجام این ساختمان به کجا رسید؟

در دستور کار هیات رئیسه مجلس خبرگان قرار دارد. کارهای مقدماتی آن انجام شده و تا جایی که اطلاع دارم هیات رئیسه مجلس در حال پیگیری تکمیل این ساختمان هستند.

  • چندی پیش اظهار نظری شده بود مبنی بر اینکه، صلاحیت نامزدهای خبرگان، علاوه بر اینکه از سوی اعضای شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید مورد تایید بزرگان حوزه نیز قرار گیرد. با توجه به اینکه مدتی مدیریت حوزه علمیه قم را به‌عهده داشتید، ارزیابی‌تان از این طرح چه بود و به چه نتیجه‌ای رسید؟


این بحث فقط اظهار نظری بود از سوی برخی از اعضای خبرگان و اساس قانونی نداشت. فقهای شورای نگهبان تنها مرجع قانونی برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات هستند. حال ممکن است اظهار نظرهایی هم در این میان مطرح شود که برای تصویب آن باید مراحل قانونی طی شود. ولی بحث مذکور در حد اظهار نظر باقی ماند.

کد خبر 61407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز